BETAAL MET IDEAL GRATIS VERZENDING

Op vakantie én op gewicht blijven

Ga jij op vakantie? Je wilt natuurlijk wel genieten van je vakantie, maar aan de andere kant wil je ook niet aankomen. Hoe zorg je voor de juiste balans? Volg mijn tips en blijf op gewicht!

  • Ga je naar een warme bestemming? Omdat het warm is, kost het je lichaam meer energie om je op temperatuur te houden. Meer energie verbruik zorgt ervoor dat je dus ook meer energie nodig hebt. Durf dus te eten. Je mag voedzaam heel veel eten, denk aan: volkoren producten, fruit, groente, vlees, vis, eieren, zuivel en (ongezouten) noten.  Hoe meer je eet, hoe hoger je stofwisseling. Je lichaam kan hierdoor ook alles beter verwerken wat niet goed voor je is!
  • Op vakantie kan 5 of 6 eetmomenten lastig zijn. Zorg dan dat je voldoende eet tijdens het ontbijt en de lunch, zolang het maar voedzame producten zijn. De beste manier is ontbijten als een keizer, lunchen als een koning en dineren als een zwerver. Je hoogste verbranding is namelijk overdag. En door voldoende voedzaam te eten zorg je ervoor dat je lichaam in een hoge verbranding blijft. Goed voedzaam eten voorkomt tevens dat je (teveel) trek krijgt.
  • Ontbijt: kies voor het combinatie van een volkoren product (brood, cracker of muesli) + zuivel (yoghurt, melk) + een stuk fruit. Dat heb je een stevig ontbijt met allemaal voedzame producten en red je het tot de lunch. Denk ook eens aan een ei, de eiwitten zorgen voor een verzadigend gevoel.
  • Lunch met een broodje en salade of groente. Of kies opnieuw voor fruit + zuivel + een volkoren product. Je kunt er ook voor kiezen om in de middag te 'dineren'. Je maakt van je lunch dan je meest calorierijke maaltijd van de dag, maar je hebt nog de rest van de dag om alles te verbranden. Houd dan juist je avondmaaltijd wat lichter, met een een salade of alleen vlees of vis met groente.
  • Ben niet bang om halfvolle of volle producten melk of yoghurt te eten. Vaak in het buitenland kennen ze geen magere zuivel. Je kunt beter een volle yoghurt eten in de ochtend dan een gebakken ei met spek!
  • Drink voldoende water bij warm weer! Normaal is het advies 1,5 tot 2 liter water per dag, maar bij warmere temperaturen transpireer je meer. Je verliest meer vocht. Dus bij warm weer is het advies om 2,5 tot 3 liter water te drinken.
  • Denk ook eens aan noten als tussendoortje. Ongezouten en ongebrande noten zijn voedzaam, zitten vol eiwitten, vezels en goede vetten. Ze vullen goed en zijn een makkelijk tussendoortje om mee te nemen. Het beste is om een mix te eten van noten (amandelen, walnoten, pecannoten, hazelnoten, cashewnoten, pinda's etc) maar kies anders voor een of twee soorten noot, zoals amandelen en walnoten.
  • Kies tijdens je vakantie 1 moment op de dag voor iets wat je echt lekker vindt. Dat kan een ijsje zijn, een croissantje tijdens het ontbijt, een uitgebreide lunch, een frietje of een glaasje alcohol in de avond. Vermijd en-en-en, maar kies voor 1 lekker moment op de dag. Als je ’s middags een ijsje pakt, eet dan ’s avonds geen friet. Pak je ’s ochtends een stevig ontbijt met lekker een croissant, laat dan ’s avonds je wijntje staan. Kies voor iets wat je echt lekker vindt en laat de rest staan. Kies voor 1 moment op de dag.
  • Drink je graag elke avond een wijntje bij het eten? Laat dan in de avond de rijst, pasta of aardappelen weg en eet alleen vlees / vis en groente.
  • Heb je toch wat teveel gedaan? Compenseer dan max. 1 dag per week door tot de lunch alleen fruit en zuivel te eten. Vanaf de lunch eet je weer normaal.
  • Beweeg extra! Een wandeling over het strand of over de boulevard na de lunch of avondmaaltijd is een perfecte manier om je lichaam te ondersteunen in de verbranding. Je eten wordt daardoor beter verteerd. Je kunt ook je stofwisseling een flinke zwengel geven als je in de ochtend voor het ontbijt al beweegt. Recht uit je bed, drink een flink glas water en ga dan eerst een halfuurtje bewegen. Wandelen, trimmen, zwemmen of even de fitnesszaal in. Je stofwisseling gaat direct aan de gang. Zorg wel dat je kort na het sporten ontbijt.

Ben je op dit moment bezig met Slinc. Fase 1 Afslanken? Als je wilt afvallen tijdens je vakantie, blijf je je programma stipt volgen.

Wil je graag op gewicht blijven, dan is mijn advies om even te stoppen met Slinc. en bovenstaande regels aan te houden en als je thuis komt start je eerst weer met een appeldag voordat je Slinc. weer oppakt. Ben je op dit moment Slinc. aan het volgen onder begeleiding van een van onze Slinc. coaches? Zij kunnen je heel specifiek afgestemd op jouw vakantie en jouw valkuilen een advies op maat geven.

Fijne vakantie!

Reageer op dit bericht