×

gratis verzending & volgende dag in huis

Zitten is het nieuwe roken

zitten is het nieuwe roken

We bewegen te weinig en zitten teveel stil. Ons lichaam is daar niet voor bedoeld en gaat verkeerde signalen afgeven. Onze trek wordt groter door stilzitten, we snacken meer en tegelijk verbranden we niks door al dat stilzitten, dus slaan we al die extra’s ook nog eens op als vet! We komen aan van het stilzitten en dat geeft overgewicht, met allerlei gezondheidsklachten van dien. Darmklachten, chronische hoofdpijn, huidproblemen als eczeem en puistjes, ontstekingen etc. En dat maakt zitten, het nieuwe roken.

Snacken en snoepen

Het lichaam is niet gemaakt om stil te zitten. Beweging zorgt ervoor dat wat we eten langzamer verteerd wordt en daardoor langer voelbaar blijft. Je hebt dus langer een vol gevoel. Een simpel voorbeeld: heb je lekkere trek na het eten als je voor de tv zit, ga dan maar eens 30 minuutjes wandelen, dan voel je dat je eigenlijk helemaal geen trek (meer) hebt. Door stil te zitten, krijg je dit signaal niet en ga je dus snacken of snoepen. Vaak zelfs ook nog eens zonder dat je het echt doorhebt. Achter je computer of thuis op de bank. Eten, snacken of snoepen zonder dat je er echt bewust van bent, laat staan van geniet!

Beweging

Veel mensen denken aan beweging meteen aan sporten. Maar alleen al elke dag 30 minuten bewegen in de vorm van wandelen, fietsen, grondoefeningen, traplopen, het huishouden doen is een vorm van beweging. Niet met je billen op een stoel of bank, valt onder beweging. Alleen al staan kost het lichaam meer energie dan zitten!

Sport

Twee tot drie keer per week intensief sporten is goed om je ruststofwisseling te verhogen. Dus hoeveel je verbrandt in rusttoestand. Hoe hoger je verbranding is, hoe minder snel je aankomt. Tijdens intensief sporten verbrand je misschien 400 of 500kcal, maar de echte winst zit er dus in dat je op de lange termijn je stofwisseling verhoogt. Zo blijf je beter op gewicht.

Dus kom van je stoel, loop een rondje in de pauze, neem de trap, pak de fiets, maak een rondje in de wijk na het eten (ook goed voor je vertering van je eten!) en stop met roken.. uuhhh zitten.

Reageer op dit bericht