BETAAL MET IDEAL GRATIS VERZENDING

Tips! die groente eten leuk maken

Het is goed om veel groente te eten. Groente bevat veel vezels die zorgen voor een goede stofwisseling en makkelijke stoelgang. De vezels uit groente (en uit fruit) zijn de meest interessante vezels voor je darmen. En ze zorgen voor meer verzadingsgevoel. Daarnaast is het kauwen op rauwkost goed voor de productie van enzymen in je mond, die voor een betere vertering zorgen. Groente eten draagt dus bij aan een betere stofwisseling en daarmee een hogere (vet)verbranding! Hoe meer groente je eet, hoe beter je afvalt.

Slinc. adviseert om minimaal 200 gram groente te eten in de middag, naast de 200 gram groente tijdens het avondeten. Maar voor veel mensen is dat een behoorlijke uitdaging. Daarom de volgende tips om groente eten leuker en lekkerder te maken!

  • Breng wat meer variatie in je rauwkost. Vaak blijf je steken op komkommer en tomaat. Ga naar de groente afdeling en bekijk alle groente, vooral groente die je normaal niét eet.

          groente eten

  • Bij groente eten denken veel mensen meteen aan warme groente, bijvoorbeeld gekookt of gewokt. Maar veel groente kun je ook rauw te eten! Probeer het eens met: bloemkool, broccoli, spruitjes, bleekselderij, radijs, venkel, wortelen, paprika.

  • Zorg voor verschillende kleuren in je bakje. Kies voor 4 soorten groenten die allemaal een andere kleur hebben. Leuk voor het oog, maar ook zeker voor je lichaam. Hoe meer verschillende kleuren, hoe meer verschillende voedingsstoffen je binnenkrijgt, hoe harder het lichaam werkt, hoe hoger de (vet)verbranding.

          groente eten     groente bakje

 

  • Om je verbranding hoog te houden, is het dus goed om te blijven variëren. Daag jezelf uit om elke keer andere groente te kopen. Had je deze week bloemkool, wortel, radijs en bleekselderij koop dan de week erna vier andere groentes zoals: broccoli, papripa, venkel en sla.

  • Bereid het snijwerk voor. Ik sta ’s ochtends soms wel 15 min mijn groentebakje te snijden. Heb je ’s ochtends niet veel tijd, snijd dan ’s avonds je rauwkost bakje alvast voor de volgende dag of bereid je salade alvast voor.

  • Je kunt natuurlijk ook een salade maken. Sla is er in veel verschillende soorten, maar doe het eens anders. Je kunt ook witte kool, witlof, rode kool of baby spinazie als basis gebruiken voor een salade. Of gebruik het in combinatie met sla.

  • Een salade hoeft niet altijd heel gevuld te zijn. Een tomaatje en ui erdoor kan al genoeg zijn! Of een frisse touch met zilvervliesuitjes of augurk.

  • Fleur je salade of rauwkost op met een dressing. Een hele simpele dressing is 2 el olijfolie, 1 el balsamico azijn, 1 tl mosterd, peper en zout. Rauwe olijfolie is heel goed voor de stoelgang, zeker tijdens Slinc. Je hoeft een dressing niet altijd alleen maar door de sla te gebruiken. Je kunt deze ook gebruiken over gesneden groente. Hou je van spicy, doe dan door de dressing nog wat sambal.

  • Maak een tonijnsalade; lekker als beleg op je cracker, maar je hebt ook meteen al je groente binnen. Gebruik hiervoor ijsbergsla, 1 rode ui, ½ komkommer en een 1 tomaat. Snijd alles heel klein en meng het door elkaar. Doe de tonijn op waterbasis erbij (laat eerst uitlekken). Beetje olijfolie erdoorheen en op smaak brengen met zeezout. Super simpel, maar zoooo lekker!

  • Wil je een extra smaakmaker voor je gesneden groente? Kies voor een kruid als bieslook, peterselie of basilicum blaadjes. Dat geeft net even een andere smaak.

  • Denk ook eens aan augurkjes voor wat extra smaak. Je hebt ook hot augurken, die zijn lekker spicy. Heet eten is goed voor je stofwisseling, dus gebruik rustig wat sambal of mosterd in je dressing.

  • Heb je groente over van je avondeten? Bewaar die voor de lunch de volgende dag. Vaak is gekookte groente ook lekker koud! Of gebruik het als garnering door je salade.

  • Heb je een keer wat meer tijd ’s middags, maak dan een gevulde omelet. Gebruik 2 eieren en de rest vul aan met alles wat je lekker vindt aan groente. Champignons, ui, paprika etc. Bak de eieren in 1 el olijfolie. Eieren bevatten veel eiwit, dat ervoor zorgt dat je lang vol zit.  Een lekkere warme lunch helemaal binnen de Slinc. kaders. En ook lekker in het weekend als ontbijt! Dan wissel je gewoon je lunch en ontbijt met elkaar om.

  • Dit klinkt gek, maar snijd groentes eens in een ander vorm of dikte. Je eetbeleving is hierdoor anders, waardoor de groente ineens anders kan smaken. Snijd alles eens wat kleiner dan je gewend bent. En dat kan zo simpel zijn als een snoeptomaatje of radijs door de midden snijden of zelfs in 4-en. Eten doe je namelijk met al je zintuigen, ook met je wat je ziet. Als iets er voor het oog aantrekkelijker uitziet, vind je het lekkerder. Hieronder een simpel voorbeeld van komkommer in plakjes, blokjes, reepjes, met en zonder schil.

          komkommer

  • Groente die je niét rauw mag eten zijn: champignons en sperziebonen. Deze laatste bevatten de natuurlijke giftige stof lectine, die door het koken onschadelijk wordt. Als je gevoelige darmen hebt, is vaak het eten van rauwe kool en spruitjes ook af te raden.

Reageer op dit bericht