×

gratis verzending & volgende dag in huis

Winterse ovenschotel rode kool

Deze rode kool ovenschotel is echt mijn favoriet onder de ovenschotels. Stampotten en ovenschotels vallen vaak onder de noemer 'zware kost', maar echt geheel onterecht. We zijn bang voor de aardappel, terwijl die juist heel voedzaam is. En je kunt eindeloos variëren met groente, waardoor je elke keer een nieuwe schotel of stamppot op tafel kunt zetten. En dan is de rode kool ovenschotel echt heel verrassend lekker. Ik gebruik in dit recept diepvries groente, maar je kunt natuurlijk ook verse rode kool en appel gebruiken. Dan kun je de rode kool die je over hebt de volgende dag rauw door je salade eten.

Rode kool is vooral vanwege gezond vanwege de stoffen anthocyanidinen. Dat geeft de rode kool zijn rode kleur. Deze stoffen zijn ontstekingsremmend en zorgen voor een vermindering van vetophoping (vooral  cholesterol) in de bloedvaten.

Ingrediënten voor vier personen

• 750 gram kruimige aardappelen
• rode kool met appel (diepvries, 450 gram)
• 100 - 150 ml magere melk
• 300-400 gram rundergehakt
• 2 tl gehakt- of vleeskruiden zonder toegevoegd zout
• handje cranberries
• 2 uien
• 1 à 2 el vloeibare boter

winterse ovenschotel rode kool

 

Zo maak je de ovenschotel

  • Verwarm de oven voor op 220 graden.
  • Schil de aardappelen en kook ze in ongeveer 20 minuten gaar.
  • Doe de bevroren rode kool in een pannetje en laat op laag vuur ontdooien.
  • Ontvel de uien en snijd ze in ringen.
  • Verhit wat vloeibare boter in de pan en bak de uienringen aan. Rul ondertussen in een andere bakpan het gehakt en breng het op smaak met de gehakt- of vleeskruiden.
  • Als de uien en gehakt klaar zijn en de rode kool is ontdooid, giet dan de aardappelen af en stamp/pureer ze met een scheutje melk tot aardappelpuree.
  • Pak een ovenschaal en schep de rode kool erin. Doe daarop het gebraden gehakt, daarna de uien en daarbovenop de cranberries. Verdeel de aardappelpuree eroverheen. Smeer een klein beetje vloeibare boter over de bovenkant voor een bruin korstje (geen paneermeel gebruiken).
  • Laat de schotel 35 minuten in de oven staan.

553 kcal, 27 gram eiwit, 56 gram koolhydraten, 24 gram vet, waarvan verzadigd 8 gram.

winterse ovenschotel rode kool

 

 

Reageer op dit bericht