×

gratis verzending & volgende dag in huis

Afvallen doe je zo - 10 tips om af te vallen

Afvallen doe je zo - 10 afslanktips

Je wil graag afvallen, dus je gaat meer sporten en minder eten. Maar toch zie je geen resultaat op de weegschaal. Herken je dat? 

Ik ontvang veel mensen in mijn begeleiding in afvallen die hier tegenaan lopen. Ze sporten meer, eten minder én toch vallen ze niet af. Of je nu 5 kilo wilt afvallen of 10 kilo wilt afvallen, het is belangrijk dat je je eetpatroon goed onder de loep neemt. Voeding bepaald namelijk 80% van je gewicht. En het is belangrijk dat voeding en beweging in een juiste balans is. Als je meer sport, is het juist van belang dat je het lichaam meer voedt in voedingstoffen.

Wil jij graag afvallen, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Afvallen is meer dan alleen ‘meer bewegen en niet snoepen’. Ik heb 10 afslanktips voor je op een rijtje gezet. Het zijn misschien geen spannende nieuwe dingen voor je, maar het is de waarheid als een koe. Deze 10 tips in afvallen zijn de gouden tips tot een slankere jij. Wil jij graag afvallen? Houd je aan deze 10 tips en bereik het streefgewicht dat je graag wilt bereiken.

10 tips in afvallen

  • Tip 1: Kies voor een dieet die je langere tijd vol kunt houden
  • Tip 2: Eet om de 2 tot 2,5 uur
  • Tip 3: Eet voedzame producten
  • Tip 4: Vermijd suiker
  • Tip 5: Negeer een hongergevoel niet
  • Tip 6: Drink 1,5 tot 2 liter water
  • Tip 7: Drink geen alcohol
  • Tip 8: Beweeg 30 minuten per dag
  • Tip 9: Varieer in eten
  • Tip 10: Sta je stil? Doe een ontslakkingsdag

 

1. Neem je tijd. Kies voor een dieetprogramma dat je voor een langere tijd kunt volhouden.

Je bent er ook helemaal klaar méé en klaar vóór. Vaak gaan we veel te streng van start. Besef je goed, dat afvallen van 6, 8, 12, 16kg of meer tijd nodig heeft. Je valt niet in 1 week zoveel kilo’s af. Tip 1 is dus: neem je tijd en ga niet té streng diëten. Dat opgeblazen gevoel verdwijnt snel genoeg. Als je té streng gaat diëten, krijg je vaak niet alleen te weinig voedingsstoffen binnen, maar je houdt het ook gewoon niet vol op langer termijn. Kies dus voor een dieet dat je voor een langere tijd kunt volhouden. 

2. Eet met regelmaat, om de 2 a 2,5 uur.

Dat zijn 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. In de avond mag je nog een bakje magere zuivel. Door regelmatig over de dag voedzaam te eten heb je minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent, minder eet en je fitter voelt. Daarnaast verhoogt regelmatig en voedzaam eten je stofwisseling en daarmee ook je (vet) verbranding.

3. Eet voldoende voedzame producten.

Dat zijn producten die veel vezels bevatten: volkoren producten zoals volkoren brood, crackers, muesli, maar ook volkoren pasta’s en basmati of zilvervliesrijst en natuurlijk fruit en groente. Voedingsvezels zorgen ervoor dat je minder honger hebt, een betere stoelgang en een hoge stofwisseling. Groente is een heel voedzame product en tegelijkertijd bevatten ze weinig calorieën. Een win-win situatie dus. Eet bijvoorbeeld bij je lunch of tussendoor eens wat rauwkost of een salade. Meer groente tips voor bij de lunch.

4. Vermijd suiker.

En dan bedoel ik niet alleen snoep, maar ook etenswaren met veel suiker. Denk aan zoet beleg, peperkoek, eierkoek en een sultana of krenten liga. Suiker vraagt namelijk om suiker! Suikers zorgen voor een disbalans van je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuikerspiegel laag is vraagt je lichaam opnieuw naar suiker. Door te snoepen of etenswaren met een hoog suikergehalte houd je dit in stand.

5. Luister naar je lichaam en negeer je hongergevoel niet.

Veel vrouwen denken dat honger hebben er nu eenmaal bij hoort als je lijnt (of dat je dan meer afvalt!), maar dat is helemaal niet waar. Honger hebben is niks anders dan een signaal van lichaam dat die weer voedingsstoffen nodig heeft. Durf te eten. Je mag voedzaam namelijk heel veel eten! Hoe meer je naar je lichaam luister, hoe beter die functioneert en dus ook een hogere (vet) verbranding heeft. Te streng diëten houd je niet vol en daarnaast zorgt het voor een voedingstekort. Vet verbranding kost je lichaam energie, dus je lichaam moet extra hard werken, dus het kan best zijn dat je een keer wat meer honger hebt op een dag en dus ook wat meer moet eten die dag.

6. Drink 1,5 tot 2 liter water.

Tijdens de vetverbranding komen er afvalstoffen vrij. Als deze niet worden afgevoerd, stappelen ze zich in je lichaam op. Je kunt daar letterlijk ziek van worden. Je lichaam reageert daarop door te stoppen met vetverbranding, uit zelfbescherming. Als je niet voldoende water drinkt, kun je lijnen wat je wilt, maar dan val je niet goed af. Lees meer over het belang van water drinken.

7. Drink geen alcohol.

Daar kan ik heel kort over zijn: het is vloeibaar snoepen, het is een caloriebom, het stopt je vetverbrandingsproces en je vochthuishouding raakt uit balans. Dus nee, geen alcohol.

8. Zorg voor 30 min. beweging per dag.

Dit hoeft helemaal niet alleen maar sport te zijn. Je huishouden doen, kleine boodschappen op de fiets, de hond uitlaten, de trap pakken op het werk in plaats van de lift. Spreek met een vriendin af om een rondje in de wijk te lopen. Dan kun je lekker bijkletsen en bewegen tegelijk. Kleine dingen, zo simpel, maar absoluut effectief!

9. Varieer voldoende in je eten.

Wissel af in brood, crackers, beleg, groente en zuivel. Zorg dat je lichaam getriggerd blijft. Als je wat langer bezig bent met een dieet en een vast ritme hebt, eet je vaak elke dag hetzelfde. Lekker die boterham met kaas, elke dag. Variatie zorgt ervoor dat je lichaam weer andere voedingsstoffen binnenkrijgt en getriggerd blijft. 

10. Sta je even stil? Doe een ontslakkingsdag.

Als je wat langer bezig bent, kan het soms voorkomen dat je even stil staat. Je lichaam raakt uit vet verbranding en vult zich weer met afvalstoffen. Je kunt dan diëten wat je wilt, je resultaat valt tegen. Reinig je lichaam met een ontslakkingsdag, zodat die weer optimaal klaar is voor vetverbranding. Dat kun je doen door een fruitdag of tijdens Slinc. Fase 1 Afslanken met een appeldag.

En tot slot, hou vol! Ben je een week een keer minder afgevallen, geef niet op, maar hou vol. Afvallen is niet 1 week je best doen en dan niet meer. Je valt niet in 1 week die 6, 8, 12 of 16 kilo af die je kwijt wil. Bedenk maar zo: de aanhouder wint.

Deze regels vormen de basis van Slinc. Normaal en veel voedzaam eten, geen honger en vooral: snel afvallen! Met Slinc. val je als vrouw gemiddeld 1kg per week af, als man 1,5kg per week. 

Reageer op dit bericht