gratis verzending & volgende dag in huis


Bloedsuikerspiegel en afvallen

Als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven, is het belangrijk grote schommelingen in de bloedsuikerspiegel te vermijden. Geen hoge pieken en lage dalen. Met Slinc. behoud je een stabiele bloedsuikerspiegel door om de 2 tot 2,5 uur voedzaam te eten. De producten bestaan voornamelijk uit meervoudige koolhydraten en hebben een lage Glykemische Index waarde. Say what? Ja dat zijn moeilijke termen, maar ik leg het graag aan je uit én ik geef antwoord op de volgende vragen:

  • Waarom is een stabiele bloedsuikerspiegel zo belangrijk als je wilt afvallen?
  • Hoe bereik je met Slinc. een stabiele bloedsuikerspiegel?

Waarom is een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk?

Grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel zorgen ervoor dat je juist méér gaat eten.

Wanneer je iets eet of drinkt met een hoog suikergehalte, piekt de bloedsuikerspiegel enorm. Het lichaam maakt dan insuline aan om de bloedsuikerspiegel weer omlaag te brengen. Bij een lage bloedsuikerspiegel voel je je vaak lusteloos en moe. Het lichaam vraagt opnieuw om suikers. Je gaat dus weer opnieuw snoepen, eten of drinken. Suiker vraagt dus letterlijk om suiker! Dat is bijvoorbeeld waarom je vaak niet kunt stoppen als je 1 chocolaatje pakt.

Door hoge pieken en lage dalen in de bloedsuikerspiegel heb je dus vaker honger; je eet vaker en meer. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot diabetes (suikerziekte), als je te veel koolhydraten binnenkrijgt en het lichaam niet meer in staat is om genoeg insuline aan te maken.

Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor:

  • Dat je een dieet beter en langer volhoudt
  • Minder honger hebt en minder eet
  • Je voelt je fit en lekker
  • Concentratie is beter en je kunt helder nadenken
  • Dat de nachtrust verbetert
  • Je valt eindelijk kilo’s af

Hoe bereik je met Slinc. een stabiele bloedsuikerspiegel?

De suikers die hoge pieken veroorzaken noemen we enkelvoudige koolhydraten oftewel snelle koolhydraten. Dat zijn suikers die heel snel door je lichaam worden opgenomen. Denk bijvoorbeeld aan snoep, afbakbroodjes, friet, pizza, witte pasta, alcohol, cola etc.

Toch hebben wij koolhydraten (suikers) nodig om te kunnen functioneren. Koolhydraten zijn de brandstof voor het lichaam, net als een auto op brandstof rijdt, functioneert het lichaam op koolhydraten. Ze leveren het lichaam energie om te kunnen bewegen, nadenken, de lichaamstemperatuur te regelen etc. Het is dus wel belangrijk om koolhydraten te blijven eten.

Met Slinc. eet je voornamelijk producten die meervoudige koolhydraten bevatten. Dit zijn koolhydraten die langzaam door het lichaam worden opgenomen, waardoor er minder schommeling ontstaat van de bloedsuikerspiegel. Meervoudige koolhydraten zitten in bijvoorbeeld volkoren producten, vlees en vis, groenten, zilvervliesrijst en zuivel.

Het grootste verschil tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten is dus de snelheid waarmee de koolhydraten worden afgebroken en het als glucose in het bloed terecht komt. En dat kun je meten aan de hand van de bloedsuikerspiegel.

Een stabiele bloedsuikerspiegel behoud je met Slinc. door:

  • Voornamelijk producten te eten die meervoudige koolhydraten bevatten
  • Regelmatig over de dag voedzame producten te eten

Grafiek stabiele bloedsuikerspiegel met Slinc.

In bovenstaand figuur zie je heel duidelijk het vergelijk van een de bloedsuikerspiegel met en zonder Slinc.

Slinc. biedt:

  • Normaal eten en toch afvallen
  • Een duidelijk eetschema
  • Om de 2 tot 2,5 uur voedzaam eten
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel
  • Ondersteuning van plantaardige voedingssupplementen
  • Voedingslijst van producten met een lage GI-waarde
  • Direct starten met een complete Startbox!
  • Makkelijk vanuit huis te volgen
  • Gezonde recepten voor het hele gezin!

De werking van de bloedsuikerspiegel

Zodra je dus iets eet of drinkt, heeft dat invloed op de bloedsuikerspiegel. Koolhydraten worden in de darmen afgebroken en omgezet naar glucose in het bloed. Zodra er glucose in het bloed zit, stijgt de bloedsuikerspiegel. Dan komt de alvleesklier in actie met de productie van insuline. Dit hormoon maakt het mogelijk voor cellen om de glucose op te nemen als energie. Heel simpel gezegd: insuline is de sleutel die de deur van een cel openmaakt, zodat glucose in de cel kan.

Als je cellen verzadigd zijn in energie, maar er nog steeds glucose in het bloed zit, dan zet het lichaam dat overschot aan glucose om in lichaamsvet. Als je dus te vaak een hoge bloedsuikerspiegel hebt en daarmee een overschot aan glucose, kom je dus aan in gewicht.  Enkelvoudige koolhydraten zorgen voor die hoge piek in de bloedsuikerspiegel. Dat is de reden dat als je wilt afvallen producten met enkelvoudige koolhydraten dus beter kunt vermijden.

Samengevat zijn koolhydraten:

  • Een ander woord voor ‘suikers’
  • De brandstof voor het lichaam
  • Leverancier voor energie om te kunnen bewegen, nadenken, de lichaamstemperatuur te regelen etc.
  • Onder te verdelen in enkelvoudige en meervoudige koolhydraten

Eetbui, suikerdip of hongerklap. Herkenbaar?

Wanneer je dus iets eet of drinkt met een hoog suikergehalte, piekt de bloedsuikerspiegel enorm. Het lichaam maakt op dat moment insuline aan om glucose uit de bloedbaan te halen en op te nemen in de cellen als energie. Hierdoor daalt de bloedsuiker en dat ervaar jij vervolgens als een suikerdip of hongerklap.

Herken je dat? Die onbedwingbare drang om nog meer te snoepen, eten of drinken? Dat is het lichaam dat opnieuw om suikers vraagt. Suiker vraagt dus letterlijk om suiker. Dat is bijvoorbeeld waarom je vaak niet kunt stoppen met snoepen. Maar dat is ook de reden waardoor je vaak die vicieuze cirkel niet kunt doorbreken van aankomen. Het lichaam blijft vragen naar meer.

Je hebt dus vaker én meer honger als je hoge pieken en lage dalen in de bloedsuikerspiegel hebt. Grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel zorgen ervoor dat je juist meer gaat eten.

Meervoudige koolhydraten geven een stabiele bloedsuikerspiegel

Meervoudige koolhydraten hebben dit effect dus niet. Het lichaam doet er langer over om deze af te breken en de opname van energie gaat dus langzamer. Je krijgt dus geleidelijk energie en dat is belangrijk als je wilt afvallen, omdat er minder snel vetreserves worden aangemaakt.

Als je wilt afvallen, is het daarom belangrijk dat je vooral meervoudige koolhydraten eet. Deze koolhydraten worden langzaam opgenomen door het lichaam en zorgen ervoor dat de bloedsuiker minder uitslaat. De meting van de bloedsuiker, dus hoe hoog de bloedsuiker uitslaat, wordt uitgedrukt in de Glykemische index.

Glykemische index

De glykemische index (ook wel geschreven als glycemische index) geeft de snelheid aan van de opname van koolhydraten in het bloed. Zo heeft elk product zijn eigen glykemische index oftewel GI-waarde. Meervoudige koolhydraten hebben een lage GI-waarde en worden dus minder snel opgenomen in het bloed. Dit geeft minder hoge bloedsuikerpieken en minder schommelende bloedsuikers.

De voedingslijst van Slinc. bestaat dus uit producten met een lage GI-waarde om een zo stabiele mogelijke bloedsuikerspiegel te waarborgen.

Afslanken dieet Rachel Hulshof Slinc.

Slinc. Shaper & Slinc. Fit

De Slinc. voedingssupplementen ondersteunen in een stabiele bloedsuikerspiegel. De Slinc. Shaper is een hoog concentraat aminozuren, dat zijn de bouwstenen van eiwitten. Eiwitten hebben de eigenschap dat het je hongergevoel onderdrukt. Je hebt dus een langer verzadigingsgevoel en hoeft minder (vaak) te eten. In de Slinc. Fit zit het mineraal Chroom. Dit mineraal vermindert je zin in zoetigheid en het draagt bij aan een stabielere bloedsuikerspiegel.

Met een stabiele bloedsuikerspiegel haal je het optimale resultaat uit Slinc. Je houdt het dieet veel beter en langer vol. Je hebt minder honger en je eet minder, maar je voelt je ook veel beter. Je voelt je snel fit en lekker. Je zult merken dat je je beter kunt concentreren en helder kunt nadenken.

Afvallen hoef je niet alleen te doen

Doe het samen met Slinc. en Rachel Hulshof

“Ik begeleid al 15 jaar met veel enthousiasme vrouwen in afvallen met Slinc. Je raakt gemotiveerd omdat je snel afvalt, maar toch normaal eet. Reken af met frustraties en eetbuien en geniet van gezond en lekker eten.”

Help mij afvallen