gratis verzending & volgende dag in huis

Dé oplossing voor afvallen!

Geplaatst op 18 november 2014 in categorie

Ik heb het dames, de oplossing voor overgewicht! En nu verwacht je misschien een revolutionair nieuw dieet of pilletje, maar het is veel simpeler dan dat. De oplossing voor teveel kilo’s en de oplossing voor op gewicht blijven is: houd op met calorieën tellen!

Ik las in het boek van Amber Albarda zo’n treffende waarheid. Wij zijn namelijk zwaarder dan ooit, we eten meer dan ooit, maar we zijn nog nooit zó ondervoed geweest. Wij zijn niet meer bezig om voor ons lichaam te zorgen. We eten niet om te voeden, we eten voor de gezelligheid en voor de lekker. En als we dan willen afvallen of niet willen aankomen, dan kijken we naar de hoeveelheid calorieën. Maar heb je weleens stilgestaan bij het woord: voeding. Het is bedoeld om je lichaam te voeden met brand-, bescherm en bouwstoffen.  Stoffen waar je lichaam om vraagt en die het nodig heeft om alle processen in je lichaam goed te laten verlopen. Dat betekent dus dat je dagelijks genoeg vitaminen, mineralen, vezels, koolhydraten, eiwitten en vetten binnen moet krijgen.  En die laatste, daar schrikken wij vrouwen van: vetten. “Daar word je toch dik van?”. Je hebt (onverzadigde) vetten nodig om überhaupt te kunnen vet verbranden!

Je lichaam vraagt om al deze belangrijke voedzame stoffen. En deze stoffen zitten vooral in producten die zo dicht mogelijk bij de natuur blijven. Producten waar zo min mogelijk is uit gehaald en zo min mogelijk is ingestopt. Wat zit er in een komkommer? Komkommer. Wat zit er in een appel? Appel. Maar wat zit er in een pak Optimel vla? Hoe langer de lijst van ingrediënten, hoe meer er is uitgehaald en hoe meer er kunstmatig is toegevoegd. Hoe minder voedzaam een product is. Dus als je een keuze maakt in eten, schrik dan niet van halfvol of volle producten, maar denkt voedzaam. Deze producten geven het lichaam meer verzadigingsgevoel, zowel lichamelijk als geestelijk. Je hebt dus ook veel minder snel trek.

Dus bedenkt de volgende keer als je een toetje eet.  Kies je voor een bak halfvolle kwark met 160kcal, vol met eiwitten die zorgen voor spierherstel en –behoud, een goed verzadigingsgevoel geeft en je bloedsuikerspiegel in balans houdt. Of kies je voor een bakje Optimel vla met 80kcal, vol met toegevoegde E-nummer die je lichaam veel energie kosten om te verwerken, kunstmatige zoetstoffen bevat waardoor je bloedsuikerspiegel heel erg daalt en je daarna nog meer honger hebt.

Dus ik ben benieuwd, wat is jouw keuze?

 

Photo credit: middle child complex

Lees ook

Reageer op dit bericht