gratis verzending & volgende dag in huis

10 tips: makkelijk en gezond eten tijdens de lockdown

Geplaatst op 21 december 2020 in categorie Inspiratie & Motivatie

Ben jij op zoek naar tips om gezond te eten en bewegen nu tijdens de lockdown? Ik zet 10 tips voor je op een rij.

Tip 1:  Eet met regelmaat, om de 2 à 2,5 uur

Dat zijn 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. In de avond kun je nog een bakje magere of halfvolle yoghurt of kwark nemen. Door regelmatig over de dag voedzaam te eten heb je minder schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Een stabiele bloedsuikerspiegel zorgt ervoor dat je langer verzadigd bent, minder eet en je fitter voelt. Daarnaast verhoogt regelmatig en voedzaam eten je stofwisseling en daarmee ook je (vet) verbranding.

Tip 2: Slaap voldoende

Je hoeft de wekker nu niet te zetten en kan wat langer uitslapen. Dat is lekker, maar voor je bioritme is het wat minder lekker. Je bioritme is de biologische klok in de mens die bepaalt wanneer we slapen, wakker zijn en willen eten. Dat je nu langer uitslaapt, heeft een negatieve invloed op je bioritme. Je gaat steeds later naar bed, je komt steeds later uit je bed. En een verstoord bioritme is van (negatieve) invloed als je wilt afvallen of op gewicht wilt blijven. Probeer doordeweeks een ritme aan te houden door wél de wekker te zetten. Tussen 07.15 en 07.45 uur is een goede tijd om te ontwaken.

Tip 3: Beweeg 30 minuten per dag

Dit hou ik echt heel, heel simpel. Beweeg elke dag 30 minuten. Al is het een rondje lopen in de wijk of in het bos. Een stukje fietsen. Voor de TV een workout van een van de vele Youtube fitnessgoeroes. Buikspieren. Jumping jacks. Traplopen. Het huis poetsen. Wel intensief, minder intensief. Maar beweeg. De mens is niet gemaakt om veel stil te zitten. Zitten wordt ook wel het ‘nieuwe roken’ genoemd. Als je veel stilzit, ga je uiteindelijk zelfs meer eten en snaaien. Niet alleen omdat je je verveelt, maar ook door een lichamelijke reactie die ontstaat van te lang stilzitten. Bewegen draagt daarnaast bij aan een beter immuunsysteem. Je bent daarmee dus meer weerbaar voor virussen zoals Corona.

Tip 4: Vermijd suiker

En dan bedoel ik niet alleen snoep, maar ook etenswaren met veel suiker. Denk aan wit brood, afbakbroodjes, witte pasta en rijst, zoet beleg, peperkoek, eierkoek of een mueslireep. Suiker vraagt namelijk om suiker! Suikers zorgen voor een disbalans van je bloedsuikerspiegel. Als je bloedsuikerspiegel laag is, vraagt je lichaam opnieuw naar suiker. Door te snoepen of etenswaren met een hoog suikergehalte houd je dit in stand.

Tip 5: Versterk je immuunsysteem

Er is nog een belangrijke reden waarom je zeker nu dat het Covid-19 virus heerst geen suiker moet gebruiken. Het verzwakt je immuunsysteem waardoor je meer vatbaar bent voor virussen zoals Corona. In je darmen zit 70% van je immuunsysteem. Je weerstand, gezondheid en je fitheid staat of valt dus met de conditie van je darmen. Bij een verstoring van de darmflora verzwakt het immuunsysteem en komen er bacteriën en virussen je lichaam binnen. Daarnaast verslechtert de voedselopname. Je kunt heel gezond eten, maar als je geen gezonde darmen hebt, neemt je lichaam die voeding niet (goed) op. Versterk je immuunsysteem met gezond en voedzaam eten (zie tip 10)

Tip 6: Drink geen alcohol

Dat brengt me op de volgende suikerbom: alcohol. Het is vloeibaar snoepen, ook dus weer een enorme aanslag op je darmflora en immuunsysteem. Daarnaast is het een caloriebom, het stopt je vetverbrandingsproces als je wilt afvallen en je vochthuishouding raakt uit balans. Alle redenen om geen alcohol te drinken lees je hier >>>

Tip 7: Negeer je hongergevoel niet

Luister naar je lichaam en negeer je hongergevoel niet. Veel vrouwen denken dat honger hebben er nu eenmaal bij, maar dat is helemaal niet waar. Honger hebben is niks anders dan een signaal van het lichaam dat het voedingsstoffen nodig heeft. Durf te eten. Je mag voedzaam namelijk heel veel eten! Hoe meer je naar je lichaam luister, hoe beter die functioneert en dus ook een hogere (vet) verbranding heeft. Het te vaak negeren van een hongergevoel kan zorgen voor een voedingstekort, waardoor je sneller en eetbui krijgt of gaat snoepen.

Tip 8: Drink voldoende water

Drink 1,5 tot 2 liter water. Water is op zuurstof na het belangrijkste voor je gezondheid. Water helpt je spijsvertering, het lost voedingsstoffen op en neemt ze gemakkelijk op. Bovendien voert water afvalstoffen af via je bloed, darmen en nieren. Het is een bouwstof en het reinigt je lichaam. Het bevat ook nog eens 0 kcal.

Tip 9: Varieer in eten

Door af te wisselen in fruit, groente, beleg etc. krijgt je lichaam verschillende voedingstoffen binnen waardoor je verbranding hoog blijft. Verschillende vezels, vitaminen en mineralen, die allemaal een andere functie en bestemming hebben. Variatie in producten zorgt ervoor dat je lichaam optimaal blijft werken. Heb je inspiratie nodig voor je avondeten? Ook de Slinc. Recepten kun je gebruiken als je gewoon gezond wilt eten, maar niet wil of hoeft af te vallen. Bekijk gezonde recepten hier >>>

Tip 10: Eet voedzame producten

Wat moet je dan allemaal wél eten? Eet voldoende voedzame producten. Dat zijn producten die veel vezels bevatten: volkoren producten zoals volkoren brood, crackers, muesli (geen cruesli, maar gewoon havervlokken), maar ook volkoren pasta’s en basmati of zilvervliesrijst en natuurlijk fruit en groente. Voedingsvezels zorgen ervoor dat je minder honger hebt, een betere stoelgang en een hoge stofwisseling. Groente is een heel voedzame product en tegelijkertijd bevatten ze weinig calorieën. Een win-win situatie dus. Eet bijvoorbeeld bij je lunch of tussendoor eens wat rauwkost of een salade. Gebruik dagelijks ook een portie gezonde vetten. Kies uit vette vis, noten en zaden, avocado en olijfolie.

Gezond eten en bewegen is nu nóg belangrijker. Het versterkt je immuunsysteem waardoor je beter weerbaar bent voor het binnendringen van een virus zoals Corona. Maar daarnaast zorgt het er ook voor dat je gewicht stabiel blijft en dat je niet aankomt. Wil jij meer houvast in een opgezet eetritme en bijhorende regels van wat je wel en beter niet kunt eten? Volg dan Slinc. Fase 2 Stabiliseren om je gewicht beter stabiel te houden. Bestel Fase 2 >>>

Hoe pak je Kerst aan?

Vind je het lastig om gezond te eten met de feestdagen? Ook daar zet ik 10 tips voor je op een rij hoe je die op een verantwoorde manier door kunt komen. Lees de 10 tips voor slanke feestdagen >>>

10 tips gezond eten en bewegen tijdens de lockdown

  • Tip 1: Eet met regelmaat, eet om de 2 tot 2,5 uur
  • Tip 2: Slaap voldoende
  • Tip 3: Beweeg 30 minuten per dag
  • Tip 4: Vermijd suiker
  • Tip 5: Versterk je immuunsysteem
  • Tip 6: Drink geen alcohol
  • Tip 7: Negeer je hongergevoel niet
  • Tip 8: Drink 1,5 tot 2 liter water
  • Tip 9: Varieer in eten
  • Tip 10: Eet voedzame producten
Lees ook

Reageer op dit bericht