gratis verzending & volgende dag in huis

Doorbreek het jojo-effect

Geplaatst op 06 februari 2017 in categorie Inspiratie & Motivatie

Afvallen en weer aankomen, voor veel vrouwen een herkenbare cyclus.  Maar het is zo niét wat we willen! Maar hoe blijf je nu op gewicht? That’s the trick question.

Ga jezelf eens na… Heeft ooit iemand je dat geleerd? Hoe we moeten afvallen, dat weten we wel. Er zijn 1001 manieren en diëten om ervoor te zorgen dat we die kilo’s kwijt raken. Maar heeft iemand je ooit geleerd hoe je dat gewicht kunt behouden?

Veel vrouwen denken dat op gewicht blijven heel moeilijk is. Ik kan als ervaringsdeskundige in het jojo-en met volle overtuiging zeggen dat dat juist helemaal niet moeilijk is. Op gewicht blijven is juist heel makkelijk. Alleen moet je even weten hoe het moet en wat de regels zijn!

Om het jojo-effect te doorbreken, is het belangrijk dat je inzicht krijgt in waar we nou de mist in gaan. Wat doen we fout?

  1. We blijven mager en light producten eten. Om af te vallen moet je minder calorieën eten dan dat je verbrandt. Een makkelijke manier om dat te doen, is door mager en light producten te gebruiken. Je valt af en kunt toch nog normaal eten. Maar als je op gewicht wilt blijven, hoef je niet meer die 0,5 of 1kg per week af te vallen. Dus mag die ruimte, die bandbreedte opgevuld worden. Met voeding wel te verstaan! Dus je mag méér voedzaam gaan eten. Mager en light producten vervang je door halfvolle en volle producten. Dit zorgt voor een goede verzadiging en voldoende voedingsstoffen.

  2. We blijven binnen de aangegeven kaders eten. Een dieet heeft vaak een voorgeschreven dagritme. Bij Slinc. is dat 2 crackers in de ochtend, fruit en zuivel tussendoor, 2 crackers ’s middags met groente, ’s avonds avondeten (rijst, pasta, aardappelen, vlees of vis en groente) en een toetje. Gekaderd eten houd je slechts een korte periode vol, maar niet je hele leven lang.

    Bij op gewicht blijven, komt er meer bewegingsvrijheid. Je puzzel is om de 2 tot 2,5 uur eten en de invulling van voeding (voedzaam eten), bepaal je zelf. Dat geeft je de vrijheid om te eten wat je wilt. Een bak yoghurt met muesli als ontbijt, 2 boterhammen als tussendoortje, een salade als lunch etc. Er is geen gevoel van falen meer: ‘het is me niet gelukt om mijn appel en yoghurt als tussendoortje te eten, nu is mijn hele dag verpest’. Wat vaak resulteert dat je gaat snoepen of een eetbui krijgt. De kaders vallen weg, waardoor je meer rust hebt in je keuzes.

  3. We blijven de betere keuzes maken in ‘slechte dingen’. Als je dieet, kies je soms weleens voor iets lekkers, maar dan de minst slechte keuze. Japanse mix of light chips in plaats van gewone chips, een droge witte wijn in plaats van baileys, een droog bisquit in plaats van een koek. Dat is prima als je wilt afvallen, maar als je op gewicht wilt blijven, kies dan voor wat je echt lekker vindt. Dat geeft veel meer mentale verzadiging dan altijd ‘nee’ zeggen tegen iets wat je eigenlijk lekkerder vindt. Zorg dat al deze ‘slechte keuzes’ in een verhouding van 20:80 staat op weekniveau. Dus 80% voedzaam en 20% ‘rotzooi’.

  4. We hebben een verkeerd beeld van op gewicht blijven op de weegschaal. Op gewicht blijven betekent niet dat we elke week hetzelfde getal zien. Je weegt niet 1 getal. Je weegt niet 65kg. Je weegt 65-66kg. Je bandbreedte is 1kg op de weegschaal. Alles wat er binnen die 1kg gebeurt, is prima. Er is geen sprake van vetverbranding, het is een hele natuurlijke speling die er mag zijn. Je kunt binnen die ene kg dus niet aankomen, maar ook niet afvallen! Het is een vochtspeling. Dus als er dan 65,8kg op de weegschaal staat en de week ervoor 65,1kg dan zeg ik nog steeds: prima!

  5. De Paniek! Peeuw! reactie. Je hebt een weekend teveel gedaan, de 20% rotzooi was dit weekend 30% rotzooi en maandagochtend voel je het. Je voelt je opgezwollen, je voelt je dik en dat geeft een paniek reactie: dit gevoel moet NU weg! Dus daar gaan we weer, ’s ochtends licht ontbijten, salade ’s middags en in de avond laat je de koolhydraten weg. Bezuinigen op je 80% voedzaam! Een korte termijn reactie die op de langere termijn ervoor zorgt dat je aankomt. Je lichaam krijgt een tekort binnen aan voedingsstoffen dus zal nog sterker het signaal afgeven dat die voeding nodig heeft. Dat resulteert in dat jij enorme trek voelt! Uiteindelijk bezwijk je. Dus teveel bezuinigen op je voedingsstoffen zorgt voor meer rotzooi eten. Dit is een vicieuze cirkel, waardoor je stofwisseling omlaag gaat vanwege te weinig voedingsstoffen en je lichaam weer gaat opslaan in vetten. Gevolg: je komt aan! Kom nooit aan je basis eetpatroon. Blijf altijd 80% voedzaam eten.

  6. Die eeuwige calorieën!! We zijn geobsedeerd door calorieën. We meten in calorieën om te bepalen of iets goed voor ons is. Je lichaam daarentegen kijkt alleen naar de hoeveelheid voedingsstoffen. Wat zit er in dit product dat ik kan gebruiken als brandstoffen, beschermstoffen en voedingsstoffen. Eet maar eens 500kcal chips of 500kcal volkoren brood, er gebeuren 2 totaal verschillende dingen in je lijf. Kijk niet naar calorieën, kijk naar voedingsstoffen. Eet meer onbewerkte producten, producten waar niets is uitgehaald en niet is ingedaan.

Wil je meer leren over hoe je op gewicht kunt blijven? Fase 2 Stabiliseren en Fase 3 Balans van Slinc. leert je hoe je op gewicht kunt blijven. Wil je er graag in begeleid worden? Bij In Shape Afslankstudio Eindhoven werken wij met onderhoudsprogramma’s om je te begeleiden in het op gewicht blijven. 

 

Lees ook

Reageer op dit bericht