gratis verzending & volgende dag in huis

Doorbreek het jojo effect

Doorbreek het jojo effect

Geplaatst op 18 november 2022 in categorie Inspiratie & Motivatie

Jojo effect

Afvallen en weer aankomen, voor veel vrouwen een herkenbare cyclus. Maar het is zo niét wat we willen! Maar hoe voorkom je het jojo effect? That’s the trick question.

Voor afvallen zonder jojo effect is het belangrijk dat je kijkt naar wat je doet ná een dieet. Veel vrouwen staren zich blind staren op een dieet, maar geloof me, er is geen dieet dat ervoor gaat zorgen dat jij het jojo effect doorbreekt.

Eigenlijk ook wel heel logisch. Dan zou een periode dat je een dieet volgt, bijvoorbeeld 3 of 4 maanden bepalend zijn voor het gewicht de rest van je leven? Nee toch. Het is juist het ‘op gewicht blijven’ dat belangrijk is om naar te kijken.

Jojo effect afvallen

Maar waar we de regels vanbinnen en buiten kennen van zowat elk dieet, weten we niet hoe we dat gewicht goed kunnen vasthouden. Ga jezelf eens na… Heeft ooit iemand je dat geleerd?

Hoe we moeten afvallen, dat weten we wel. Er zijn 1001 manieren en diëten om ervoor te zorgen dat we die kilo’s kwijt raken. Maar heeft iemand je ooit geleerd hoe je dat gewicht kunt behouden?

Veel vrouwen denken dat op gewicht blijven heel moeilijk is. Ik kan als ervaringsdeskundige in jojoen in gewicht met volle overtuiging zeggen dat dat juist helemaal niet moeilijk is. Op gewicht blijven is juist heel makkelijk. Alleen moet je even weten hoe het moet en wat de regels zijn.

Hoe voorkom je het jojo effect?

Doorbreek het jojo effect na afvallen door de volgende 6 tips toe te passen:

  1. Eet geen mager en light producten meer
  2. Luister naar je lichaam
  3. Maak keuzes voor iets wat je echt lekker vindt
  4. Kijk realistisch naar de weegschaal
  5. Voorkom de paniek! peeuw! reactie
  6. Houd op met calorieën tellen

Jojo effect afvallen

1. Eet geen mager en light producten meer

Na een dieet blijven we vaak mager en light producten eten. Om af te vallen moet je minder calorieën eten dan dat je verbrandt. Een makkelijke manier om dat te doen, is door mager en light producten te gebruiken. Je valt af en kunt toch nog normaal eten.

Maar als je op gewicht wilt blijven, hoef je niet meer die 0,5 of 1kg per week af te vallen. Dus mag die ruimte, die bandbreedte opgevuld worden. Met voeding wel te verstaan. Dus je mag méér voedzaam gaan eten. Mager en light producten vervang je daarom dus door halfvolle en volle producten. Dit zorgt voor een goede verzadiging en voldoende voedingsstoffen.

2. Luister naar je lichaam

Een dieet heeft vaak een voorgeschreven dagritme. Bij Slinc. is dat 2 crackers in de ochtend, fruit en zuivel tussendoor, 2 crackers ’s middags met groente, ’s avonds avondeten (rijst, pasta, aardappelen, vlees of vis en groente) en een toetje. Eten binnen aangegeven kaders houd je slechts een korte periode vol, maar niet je hele leven lang.

Bij op gewicht blijven, komt er meer bewegingsvrijheid. Je puzzel is om de 2 tot 2,5 uur eten en de invulling van voeding (voedzaam eten), bepaal je zelf. Dat geeft je de vrijheid om te eten wat je wilt. Een bak yoghurt met muesli als ontbijt, 2 boterhammen als tussendoortje, een salade als lunch etc. Er is geen gevoel van falen meer: ‘het is me niet gelukt om mijn appel en yoghurt als tussendoortje te eten, nu is mijn hele dag verpest’. Wat vaak resulteert dat je gaat snoepen of een eetbui krijgt. De kaders vallen weg, waardoor je meer rust hebt in je keuzes.

3. Maak keuzes voor iets wat je echt lekker vindt

Als je dieet, kies je soms weleens voor iets lekkers, maar dan de minst slechte keuze. Japanse mix of light chips in plaats van gewone chips, een droge witte wijn in plaats van baileys, een droog bisquit in plaats van een koek.

Dat is prima als je wilt afvallen, maar als je op gewicht wilt blijven, kies dan voor wat je echt lekker vindt. Dat geeft veel meer mentale verzadiging dan altijd ‘nee’ zeggen tegen iets wat je eigenlijk lekkerder vindt. Zorg dat al deze ‘slechte keuzes’ in een verhouding van 20:80 staat op weekniveau. Dus 80% voedzaam en 20% ‘rotzooi’.

Doorbreek het jojo effect

4. Kijk realistisch naar de weegschaal

Op gewicht blijven betekent niet dat we elke week hetzelfde getal zien. Je weegt niet 1 getal. Je weegt niet 65kg. Je weegt ronde de 65-66kg. Je bandbreedte is 1kg op de weegschaal. Alles wat er binnen die één kilo gebeurt, is prima. Er is geen sprake van vetverbranding, het is een hele natuurlijke speling die er mag zijn. Je kunt binnen die ene kilo dus niet aankomen, maar ook niet afvallen. Het is een vochtspeling. Dus als er dan 65,8kg op de weegschaal staat en de week ervoor 65,1kg dan zeg ik nog steeds: prima.

5. Voorkom de paniek! peeuw! reactie

Ken jij mevrouw Stemband nog uit de Meneer Kaktus Show? Die had de Paniek! Peeuw! reactie. En dat is precies wat jij niet moet doen. Je hebt een weekend teveel gedaan, de 20% rotzooi was dit weekend 30% rotzooi en maandagochtend voel je het. Je voelt je opgezwollen, je voelt je dik en dat geeft een paniek reactie: dit gevoel moet NU weg! Dus daar gaan we weer, ’s ochtends licht ontbijten, salade ’s middags en in de avond laat je de koolhydraten weg. Bezuinigen op je 80% voedzaam.

Dit is een korte termijn reactie die op de langere termijn ervoor zorgt dat je aankomt. Je lichaam krijgt een tekort binnen aan voedingsstoffen dus zal nog sterker het signaal afgeven dat die voeding nodig heeft. Dat resulteert in dat jij enorme trek voelt! Uiteindelijk bezwijk je. Dus teveel bezuinigen op je voedingsstoffen zorgt voor meer rotzooi eten. Dit is een vicieuze cirkel, waardoor je stofwisseling omlaag gaat vanwege te weinig voedingsstoffen en je lichaam weer gaat opslaan in vetten. Gevolg: je komt aan.

Dus wat heb je nu geleerd mevrouw Stemband?  Juist, kom nooit aan je basis eetpatroon. Blijf altijd 80% voedzaam eten.

6. Houd op met calorieën tellen

Die eeuwige calorieën!! We zijn geobsedeerd door calorieën. We meten in calorieën om te bepalen of iets goed voor ons is. Je lichaam daarentegen kijkt alleen naar de hoeveelheid voedingsstoffen. Wat zit er in dit product dat het lichaam kan gebruiken als brandstoffen, beschermstoffen en voedingsstoffen? Eet maar eens 500kcal chips of 500kcal volkoren brood, er gebeuren 2 totaal verschillende dingen in je lijf. Kijk niet naar calorieën, kijk naar voedingsstoffen.

Mijn advies is om meer onbewerkte producten te eten, producten waar niets is uitgehaald en niet is ingedaan.

Afvallen zonder jojo effect

Doorbreek het jojo effect

In mijn blog Op gewicht blijven na afvallen vertel ik je nog meer over het doorbreken van het jojo effect en het stabiel houden van je gewicht. Vind je het lastig om al deze regels toe te passen en kun jij wel een steuntje in de rug gebruiken? Fase 2 Stabiliseren met Slinc. geeft jou de juiste houvast voor op gewicht blijven. Er zit een duidelijk eetschema bij met alle regels voor een stabiel gewicht. Je kunt Fase 2 thuis zelfstandig volgen.

Lees ook

Reageer op dit bericht