gratis verzending & volgende dag in huis

Hoe fout is zout?

Geplaatst op 01 december 2014 in categorie Inspiratie & Motivatie

Wij krijgen per dag gemiddeld 9 gram zout binnen, terwijl dat maar 6 gram mag zijn. En dan denk je misschien heel snel aan keukenzout, maar dit gemiddelde is gebaseerd op zout dat wij binnenkrijgen via ons dagelijks eten! Zout is namelijk aan talloze producten toegevoegd als smaakmaker. Kijk vanaf nu maar eens op de ingrediëntenlijst van alle producten die je eet. Zelfs in vers gesneden vleeswaren, zit een toevoeging van zout (en zelfs van suiker! Vaak aangeduid met glucose).

Wij krijgen dus via ons dagelijks eten al 9 gram zout per dag binnen. Dus alle gebruik van (keuken) zout is extra. Gebruik jij dus zout in de keuken, dan komt dat nog eens bovenop die 9 gram.

Teveel zout is niet goed voor je. Niet alleen omdat het een vertekend beeld op de weegschaal geeft. Overmatig zoutgebruik is niet goed voor je gezondheid. Het vergroot de kans op een hoge bloeddruk en het kan zelfs je nieren beschadigen.

Zout verstoort tevens je vochtbalans. Zo kan de weegschaal ineens in 1 dag een enorme uitschieter, omdat je de dag ervoor zout hebt gegeten. Door het zout houdt het lichaam vocht vast, waardoor het gewicht omhoog gaat, wat demotiverend kan zijn, zeker als je aan het afvallen bent.

Wat kun je doen om minder zout binnen te krijgen?

  • Vermijd kant-en-klaar producten en pizza. Dat zijn de nummer 1 en 2 in teveel zout!

  • Vermijd alles wat in pakjes en zakjes komt (sauzen en soepen). Zo zijn soepen uit zakjes, pakjes en blikken een bommetje zout. Ook bouillons en bouillonblokjes barsten van het zout (soms wel 7 gram per liter).

  • Voeg geen extra zout aan eten toe, maar vervang het door andere smaakmakers zoals verse kruiden.

  • Vlees, kip en vis bevatten van naturen weinig zout. Wanneer vlees of vis, gekruid, gepaneerd of gemarineerd is, bevat het doorgaans veel zout. Dat geldt helemaal voor rook- en knakworst, hamburgers, sauzijzen en slavinken.

Smaakt het je niet, geen zout? Houd er rekening mee dat het 6 weken duurt voordat je smaakpupillen gewend zijn aan minder zout eten! Je smaak verandert door minder zout te eten. Je zult beter gaan proeven en smaken leren waarderen. Na 6 weken is zout voor jou gewoon té zout. 

Wil je toch genieten van een kop soep? Maak je soep zelf, zonder soepmix of bouillonblok. Bekijk hier het recept voor zoutarme pompoensoep met kokos.

 

Lees ook

Reageer op dit bericht