gratis verzending & volgende dag in huis

In de overgang en toch afvallen

Geplaatst op 26 augustus 2018 in categorie Inspiratie & Motivatie

Als vrouw kom je in de overgang of menopauze gemiddeld 7kg aan. Er verandert niets in je eetgedrag;  je eet niet anders of meer en toch kom je aan. Maar ook je lichaam verandert in vorm. De taille verdwijnt en ineens heb je ook rugvet. Een onvermijdelijk proces, toch? Niet helemaal waar.

Dat je aankomt, heeft alles te maken met de hormoonhuishouding die verandert. In de overgang maken je eierstokken minder oestrogeen aan. Een hormoon dat onder ander zorgt voor een gezonde huid, stevige botten, een goed humeur en een gezond libido. In je vet wordt ook oestrogeen aangemaakt. Je lichaam houdt tijdens de overgang dus meer vet vast om het oestrogeen gehalte op peil te houden.

Daarnaast vermindert je stofwisseling als je ouder wordt, omdat je spiermassa afneemt. Spiermassa zorgt voor de verbranding van calorieën. Daarom hebben mannen een hogere stofwisseling dan vrouwen, omdat ze van nature meer spiermassa hebben. Afname van spiermassa zorgt dus voor een lagere stofwisseling en een toename in gewicht. Het is dus belangrijk dat je je calorie inname per dag vermindert als je ouder wordt. At je als 20-jarige nog gemiddeld 2000 kcal per dag, is dat op je 50ste nog maar gemiddeld 1500 kcal.

Veel vrouwen die bij mij in de studio komen die in de overgang zitten, hebben het idee dat dit niet tegen te houden is. Dat ze tijdens de overgang niet kunnen afvallen. Maar dat is niet waar. Je kunt ook tijdens de overgang gewoon afvallen. Dat is na 12 jaar mijn ervaring met vrouwen in de overgang die Slinc. volgen. En ook zij doen niet onder aan gemiddeld 1kg per week. We hebben als vrouw geen invloed op de overgang, maar wel op het resultaat! En zeker in combinatie met een training in de Vacushaper of Powerfit; dat zorgt er juist voor dat je je taille terug krijgt.

 

Lees ook

Reageer op dit bericht