gratis verzending & volgende dag in huis

Op gewicht blijven is net als puzzelen

Geplaatst op 15 april 2017 in categorie Inspiratie & Motivatie

Op gewicht blijven is eigenlijk gewoon net als puzzelen. Je puzzel is: om de 2 tot 2,5 uur eten. De puzzelstukjes zijn alle voedingstoffen die je op een dag nodig hebt. Maar hoe je die puzzel legt, dat bepaal je zelf.

Als je lijnt, heb je vaak een vast eetschema waar je je aan vasthoudt. Er staat voorgeschreven wanneer en wat je op een dag eet. Er zijn duidelijke kaders en regels en die volg je. En dat is prettig, want die houvast zorgt ervoor dat je het goed volhoudt en dat je je resultaat haalt. Maar gekaderd eten (gedisciplineerd eten) dat werkt prima voor een korte periode, maar niet levenslang.

Het lukt niet levenslang omdat het niet altijd praktisch is. Je bent druk op je werk, gaat een dagje naar de Efteling, zit lang in de auto etc. Dan kan het zijn dat een tussendoormoment als fruit en zuivel, zoals bij Slinc., lastig is. Want je hebt niets om de zuivel koel te houden of je hebt geen tijd om er even rustig voor te gaan zitten.

Door krampachtig vast te houden aan een eetschema dat je kent van je dieetperiode kom je vaak eerder in de problemen. Je slaat eerder momenten over, krijgt teveel honger en vervolgens schep je 2x op met het avondeten. Plus voelt het als falen. Je neemt jezelf iets voor en het lukt niet, dat voelt als falen. En dat geeft de onvermijdbare reactie: ‘Ach, het is toch niet gelukt vandaag, dus nu maakt het niet meer uit.’ En dan doe je vaak veel meer fout.

Als je op gewicht wilt blijven, is het dus belangrijk dat je jezelf meer bewegingsvrijheid geeft over eten. De oplossing is puzzelen. De puzzel is om de 2 tot 2,5 uur en je legt zelf je puzzelstukjes. Je puzzelstukjes zijn alle voedzame producten die je dagelijks nodig hebt.

Je puzzelstukjes zijn: volkorenbrood of een ander volkorenproduct als muesli, roggebrood, havermout, speltbrood, zuivel, fruit, groente, vlees en vis, rijst, pasta of aardappelen, noten en zaden, eieren en peulvruchten.

Nu is het voor iedereen verschillend hoeveel je mag eten. Dat is afhankelijk van je stofwisseling, leeftijd, energieverbruik, gewicht etc. Maar zolang je om de 2 tot 2,5 uur en je kiest iets uit de categorie ‘puzzelstukjes’ dan maak je eigenlijk altijd een veilige keuze. ’s Ochtends een bak kwark met muesli, noten en zaden als ontbijt, 2 boterhammen als tussendoortje, een salade in de middag met quinoa en avocado, een handje nootjes met een appel als tussendoortje in de middag en in de avond lasagne. Een prima dag! Maar al eet je ’s ochtends een bord spaghetti, prima! Zolang je maar kiest uit je puzzelstukjes is het de juiste keuze.

Door te puzzelen krijg je meer bewegingsvrijheid in wat je eet. In plaats van de voorgeschreven fruit en zuivel als tussendoortje bij Slinc. eet je nu een cracker, een bakje groente, een handje nootjes of 2 boterhammen. Net wat jou uitkomt.

Dus puzzel maar raak!

Wil je graag meer handvaten over hoe je moet puzzelen? Slinc. leert je hoe je op gewicht moeten blijven met de Stay in Shape Box.

 

Lees ook

Reageer op dit bericht