gratis verzending & volgende dag in huis

Wat eet en drink je als je griep hebt?

Geplaatst op 10 december 2022 in categorie Inspiratie & Motivatie

Er heerst veel griep op dit moment. Koorts, hoofd-, keel- en spierpijn. Wat kun je het beste eten en drinken als je de griep hebt? Als je ziek bent, moet het lichaam heel hard werken om je weer beter te maken. Je hebt daar al je energie voor nodig.

Het is daarom ook heel belangrijk dat je goed eet. Juist door te eten, kun je een opkomende griep weer snel de baas worden. Drink ook veel water. Door koorts transpireer je veel en verlies je veel vocht. Het is daarom belangrijk om veel water te drinken. Daarnaast reinigt water je lichaam van alle afvalstoffen die vrijkomen als je ziek bent.

Wat eten bij griep?

  • Drink groene thee, dit is rijk aan anti oxidanten. Dit verhoogt de weerstand en draagt bij aan een spoedig herstel.
  • Eet soep op basis van bouillon. Het is een makkelijke manier om zout en vocht binnen te krijgen. Maar vooral kippensoep is een echte aanrader. Het aminozuur cysteïne in de kip helpt slijm in de longen te verdunnen. Daar komt bij dat de warme bouillon je neus- en keelholte vochtig houdt, helpt tegen uitdroging en bestrijdt keelinfectie.
  • Een fijne verzachting voor de keel zijn ijslollies. Je kunt ze eventueel zelf maken van verse vruchtensap of fruit uit de blender.
  • Eet ‘hete’ voedingsmiddelen. Sambal doet je de tranen in de ogen schieten en je neus lopen, maar dat zijn precies de eigenschappen die van pas komen bij verkoudheid. Maak je verstopte neus dus open met spaanse pepers, wasabi, mierikswortel en dergelijke.
  • Ook een sinaasappel is lekker verfrissend bij koorts en zit vol vitamine C dat ook een antioxidant functie heeft. Niet zo’n trek nu je ziek bent? Neem dan als aanvulling 1000 mg Vitamine C.
  • Eet zoveel mogelijk voedzame producten (volkoren producten, groente, fruit, zuivel). Dit zit bomvol vitaminen, mineralen en vezels. Alles waardoor het lichaam helemaal opknapt.
  • Eet vooral geen suikers of snoep. Suiker doet een aanslag op het immuunsysteem en kan ontstekingen veroorzaken. Het voedt de slechte bacteriën in je darmen die je immuunsysteem nog meer verzwakken.
  • Heeft je kind de griep? Mijn tip als moeder en voedingscoach is naturel chips. Hè, zul je denken? Maar zeker als ze niets willen eten, is iets zout goed om ervoor te zorgen dat ze niet uitdrogen. Want ze krijgen er dorst van, dus meer kans dat ze iets drinken. Het valt ook vaak goed op de maag.. en de kans is klein dat ze het weigeren ;-))

Geen trek tijdens griep

Heb je helemaal geen trek nu je de griep hebt? Maak je daar geen zorgen over. Probeer dan dingen te eten die goed aanvoelen. Al is het een droog beschuitje, een cracker, een soepje of misschien alleen een bouillon. Blijf luisteren naar je lichaam en ga niets forceren.

Zolang je voldoende blijft drinken, hoef je je geen zorgen te maken dat je weinig tot niets eet. Zorg dat je zeker 1,5 liter vocht op een dag binnenkrijgt aan water, thee, soep, bouillon en koffie.

Herstel na griep

Zodra de koorts gezakt is en we weer enigszins op de been zijn, gaan we vaak weer aan de slag. Maar dat we niet meer in bed liggen en we ons weer goed genoeg voelen om aan het werk te gaan, wil nog niet zeggen dat het lichaam hersteld is.

Dus ook na het ziek zijn, is die ondersteuning om gezond te eten en drinken belangrijk. Zo zorg je voor een snel(ler) herstel. Weet je niet goed hoe je dat moet aanpakken? Volg mijn tips voor gezond eten.

Lage energie na ziek zijn

Ziek zijn vraagt heel veel energie van je lichaam en is een enorme aanslag op je immuunsysteem. Schrik er niet van als eerste 2 tot 3 weken je energie veel lager is. Je bent veel sneller moe. Geef daar vooral aan toe en ga wat eerder naar bed.

Gun je lichaam echt de tijd om te herstellen, want anders is de kans groot dat je kort daarna weer ziek wordt. En vaak nog heftiger dan de eerste keer. Dat komt omdat je immuunsysteem verzwakt is, je voorraad vitaminen en mineralen helemaal uitgeput en je energieniveau nog veel te laag.

Ondersteun het herstel van je immuunsysteem dus door voedzaam te eten en met de aanvulling van een multivitaminen. Heb je een antibiotica kuur gehad? Gebruik erna dan altijd een probiotica.

Ziek tijdens een dieet

Ben je ziek geweest terwijl je bezig bent met een dieet? Wacht dan eerst tot je weer goed hersteld bent, voordat je je dieet weer oppakt. Herstel van je lichaam na een (flinke) griep duurt zeker 1 tot 3 weken.

Het is natuurlijk niet wat we willen, want zelf wil je weer door. Je pakt je dieet weer op en verwacht ook dezelfde resultaten als voorheen. Balen dat die weegschaal iets heel anders aangeeft en maar niet omlaag gaat.

Het lichaam heeft alle energie nodig om je beter te maken, dus stopt het lichaam met vetverbranding. Tijdens het ziek zijn, maar ook in het herstel na je ziek zijn.

Gun het lichaam tijd in herstel

Vetverbranding vraagt veel energie van het lichaam. Meteen weer gaan diëten na je ziekbed is daarom geen goed idee. Zorg eerst dat die deuk in je immuunsysteem weer volledig is hersteld. Laad je batterijen weer op met veel rust, voedzaam eten en een vitaminen preparaat. Start na ongeveer 1 week tot 3 weken na het ziek zijn weer met je dieet.

Ben niet bang dat je aankomt als je ziek bent. Je eet vaak minder, slaapt veel en verbruikt veel energie om beter te worden. Je valt vaak af als je ziek bent, maar dat kom je weer aan in de dagen dat je hersteld. Je weegt dus vaak hetzelfde gewicht als voordat je ziek werd.

Beterschap 💐

Afvallen en gezond eten met Slinc.

Hi, ik ben afslank- en voedingscoach Rachel Hulshof

‘Ik begeleid al meer dan 15 jaar vrouwen en mannen in afvallen met Slinc. Je leert gezond te eten en leert een nieuwe levensstijl aan in voeding. Je raakt gemotiveerd omdat je snel resultaat ziet, maar toch normaal eet. Start met gezond en lekker eten met Slinc.’

Afvallen met Slinc.
Lees ook

Reageer op dit bericht