gratis verzending & volgende dag in huis

Chia zaad is een van de zogenaamde superfoods: een product rechtstreeks uit de natuur met hoge concentraten voedzame ingrediënten. Goed voor lichaam en geest. Chia zaad zit vol antioxidanten, omega-3 (goede vetzuren), proteïnen, vitaminen, mineralen en vezels. Alles in één zaadje: een superfood dus!

Chia zaad helpt je afvallen
Chia zaad bevat in vergelijking met lijnzaad 25% meer vezels, maar minder calorieën! Vezels zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer door het lichaam worden opgenomen. Zo blijft je bloedsuikerspiegel beter in balans. Je krijgt hierdoor minder aanmaak van insuline waardoor je beter afvalt. Daarnaast zorgen vezels voor een betere stoelgang. Chia zaad kan 9x het eigen gewicht in water opnemen. Dit zorgt ervoor dat je je lang ‘vol’ voelt en geen neiging tot ‘snacken’ krijgt. Chia zaad is dus ideaal om te gebruiken tijdens Slinc.

Chia zaad is glutenvrij
Omdat Chia zaad veel vezels bevat, maar glutenvrij is, is Chia zaad ideaal als je een glutenintolerantie hebt. Als je glutenvrij eet krijg je namelijk minder vezels binnen en meer suikers. Door Chia zaad te gebruiken, worden ten eerste de suikers minder snel opgenomen in je bloed. Dit heeft een gunstig effect op je bloedsuikerspiegel. Ten tweede bevorderen vezels je stofwisseling en stoelgang.

Chia zaad geeft je energie
Je krijgt niet alleen directe energie van chia zaden, maar ze blijven ook uren nadat je ze gegeten hebt actief. Op een handje chia zaad kon vroeger een krijger van de Azteken een hele dag door. Dat komt omdat het boordevol ijzer en proteïnen zit.

Chia zaad bevat veel antioxidanten
We worden allemaal ouder, maar of je dat aan de buitenkant ziet hangt helemaal af van de hoeveelheid ‘vrije radicalen’ in je lichaam. Deze veroorzaken de veroudering van je huid (en je lichaam in het algemeen). Antioxidanten maken deze ‘vrije radicalen’ onschadelijk en voorkomen dat ze ontstaan. Chia zaden bevatten 30% meer antioxidanten dan bijvoorbeeld de blauwe bessen (die staan bekend om de vele antioxidanten.).

Chia zaad bevat veel proteïnen en mineralen
Proteïnen zijn essentieel om de cellen in je lijf fit en gezond te houden. Dit maakt chia zaden super geschikt voor om prestatie te verbeteren of in conditie te blijven. Omdat proteïnen de voeding zijn voor je spieren. Ze zorgen voor spieropbouw, -behoud en –herstel. Ook wanneer je allergisch bent voor proteïnen uit bepaalde bronnen (bijvoorbeeld koemelk, gluten of noten allergie) kan je chia zaden gebruiken als alternatief.

Chia zaad zit vol Omega-3
Chia zaden bevatten het hoogste percentage omega-3 dat te vinden is in de natuur. Dit verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand en je hebt minder risico op hart- en vaatziekten!

Chia zaad en absorptie van calcium
Chia zaad draagt bij aan een goede absorptie van calcium, de belangrijkste bouwstof voor onze botten. Calcium is ook belangrijk voor het samentrekken en ontspannen van spieren. En aangezien je hart een belangrijke spier is, draagt het bij aan een regelmatige en krachtige hartslag waardoor je hartklachten kunt voorkomen.

Hoe te gebruiken?
Chia zaad kan direct gegeten worden en hebben een compleet neutrale smaak. Je kan ze daarom overal doorheen doen. Gebruik 1 eetlepel per dag. Bijvoorbeeld over een salade, groente, een drankje, smoothie, muesli, yoghurt, ontbijt etc. Je kan chia zaden ook tijdens het koken of bakken toevoegen aan je gerechten. Ze zitten vol anti-oxidanten die ervoor zorgen dat ze ook tijdens verhitting niet vies worden. Chia zaad kan jaren bewaard worden.